Saturday, July 24, 2010

DALAM PENYESALAN BERPIJAR

sejauh perjalanan hidup membentang permatang panjang
aku tak henti-henti diburu
seribu dosa semacam mewarnai budaya buruk
lantaran iman yang berdegup
di deretan tanaman tumbuh terbantut
di tanah gersang yang begitu sayup dari hujan
bak pulau di tengah lautan
harapan pasti jadi sia-sia belaka
jika belum sanggup merempuh pelbagai badai & ombak

aku seringkali disapa suara
yang sarat kebimbangan yang kian membesar
dosa-dosa yang terlonggok
akan memperhebat contengan hina ke raut wajah
yang pasti mengundang sejuta murka-Mu
paling kutakuti

dalam penyesalan berpijar
aku menadah tangan pada-Mu, Tuhan
agar nanti Engkau temukan aku jalan terhindar seribu buruan dosa
dan berikan kekuatan iman yang gunung
agar segala suruh-Mu dapat kusempurnakan bilangannya
dan aku pun lahir sebagai sang hamba
yang mampu mencuri kasih rahmat-Mu

karya,
Mohd Adid Ab Rahman
Melaka
[tersiar di Majalah Wanita, julai 2010]

No comments:

Post a Comment